Historie

In Amsterdam-Oost was het gereformeerde jeugdwerk begin twintigste eeuw georganiseerd in de Gereformeerde Jeugd Centrale (GJC). Vanuit deze organisatie ontstond direct na de oorlog het idee om een padvindersgroep op te richten. Scouting Frankendael werd in 1945 opgericht als de Gerformeerde padvindersgroep Frankendael.

De groep maakt haar start in de gymzaal van de Hogewegschool (deze school is in de jaren negentig omgedoopt tot Frankendaelschool). Daarna mocht de Frankendaelgroep samen met andere verenigingen gebruikmaken van schoollokalen op het Zuivelplein in Betondorp. Toen de school in 1950 een nieuwe bestemming kreeg, kreeg de groep het huidige stuk grond toegewezen van de gemeente. Het terrein was op dat moment als stortplaats in gebruik.

De groep had geen geld en er heerste in het algemeen nog steeds grote schaarste. Besloten werd eigenhandig een clubhuis te bouwen met bij elkaar gezochte materialen. Er werden diverse acties gevoerd en leningen gesloten om alle bouwmaterialen en middelen binnen te krijgen. Op 8 oktober 1955 werd het clubhuis feestelijk geopend door toenmalig burgemeester d’Ailly.

In de jaren zeventig was dit gebouw in een dusdanig slechte staat dat sloop de beste optie was. Jaren van geld inzamelen en voorbereiding volgden. De gemeente verleende in 1976 goedkeuring aan de plannen van de groep: een geprefabriceerd houten gebouw in Finse stijl. De bouwvergunning liet op zich wachten tot het voorjaar van 1979. In enkele maanden werd het oude clubhuis gesloopt en het nieuwe clubhuis opgebouwd door leden van de groep. Het clubhuis werd op 13 oktober 1979 geopend.

In de jaren negentig werd de christelijke signatuur vanuit de historie nog altijd belangrijk gevonden en christelijke normen en waarden werden onderschreven. In de groep waren op dat moment echter geen mensen meer die gelovig waren en dat actief op de kinderen wilden overdragen; de groep kon het eenvoudigweg niet meer waarmaken. Daarom werd de Frankendaelgroep in 1994 een neutrale groep.

In de jaren negentig werd ook park Frankendael gerenoveerd, maar het clubhuis van de Frankendaelgroep mocht blijven staan. In de geheel vernieuwde omgeving komen nog elke week kinderen bij elkaar om het spel van Scouting te spelen.

Sinds 2011 is ons archief onder gebracht in het Stadsarchief Amsterdam. In het archief zijn allerlei verslagen van de bijeenkomsten en kampen te lezen. Van het determineren van bladeren (waarbij zelfs een aantal blaadjes in het archief terecht zijn gekomen) tot een spannende opdracht om een fictieve schat uit handen van een boevenbende te houden. Maar ook de notulen en kampverslagen. Nieuwsgierig? Neem dan een kijkje op de website van Stadsarchief Amsterdam

bron: Dossier Frankendael